Idegrunnlag
Skole og kvalitet
Norsk Lektorlag arbeider for å heve kvaliteten på undervisningen i norsk skole med spesiell vekt på det faglige nivået i den videregående skolen. Dette krever høyt utdannet undervisningspersonale. Norsk Lektorlag vil ivareta kravene til lektorutdanning, og går inn for å sikre sine medlemmer rett til videre- og etterutdanning etter medlemmenes ønsker og behov, og i samarbeid med universiteter, vitenskapelige høyskoler, regionale høyskoler, myndigheter og andre.
Det viktigste som skjer i skolen, er undervisningen i de enkelte klasserom. Norsk Lektorlag vil derfor at undervisningspersonalets arbeidsforhold skal være i samsvar med de krav som stilles til god undervisning.
Norsk Lektorlag går imot unødvendig tilstedeværelsesplikt og møtevirksomhet som går på bekostning av tid til forberedelse, etterarbeid og faglig oppdatering. Undervisningspersonalet skal ha reell praktisk mulighet til utforming av fagligpedagogiske opplegg til elevens beste.
Det skal legges til rette for faglig samarbeid med kolleger slik at personlig kreativitet og idérikdom har gode vekstvilkår. Lærerrollen må gi plass for individuelle kvaliteter og personlig engasjement.
Lektorer må ha fortrinnsrett ved ansettelser i videregående skole, spesielt i studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag.
Skole og samfunn
Norsk Lektorlag vil fremme kravene til studiekompetanse slik at de er i samsvar med behovene til universiteter og høyskoler i inn- og utland.
Norsk Lektorlag vil arbeide for hensiktsmessige fagplaner og for at de faglige kravene til avsluttende eksamener og fagprøver er tilpasset de krav som stilles av arbeidslivet og det samfunnet som elevene skal ut i etter avsluttet skolegang.
Norsk Lektorlag vil arbeide for å synliggjøre skolen i samfunnet for øvrig.
Norsk Lektorlag skal fremme sine medlemmers interesser når det gjelder lønns- og tariffpolitikk.
Skoledemokrati
Norsk Lektorlag vil at undervisningspersonalets kunnskap om skolen skal komme den enkelte skole til gode i vedtaksføre organer og styrke medlemmenes innflytelse i beslutningsprosessen i forhold til arbeidsgiver. Norsk Lektorlag skal arbeide for en mer demokratisk styring av skolen.
Administrasjonens leseplikt
Norsk Lektorlag går inn for at administrativt personale i den videregående skole skal ha undervisningsplikt til enhver tid. Dette er nødvendig for at skolens ledelse skal kunne vurdere de kunnskapsmessige, pedagogiske og ordensmessige sider ved skolens hverdag.