logo
Keysers gate 5, 0165 Oslo | Telefon: 23 32 79 94 | Faks: 23 32 79 90 | E-post |
 
   

Skolepolitisk program

1 Kunnskaper og ferdigheter
  • Skolens hovedoppgave er formidling av kunnskaper og ferdigheter.
  • Godt faglig læringsarbeid skal stå sentralt på alle trinn, og er den beste vei til trivsel i skolen.
  • Skolen har en viktig dannelsesoppgave, formulert i den generelle delen av læreplanen, hvor konsentrasjon, nøyaktighet og utholdenhet er grunnleggende forutsetninger for å lykkes.
  • Skolens teorifag skal bygge på akademiske tradisjoner.
  • Lærestoff og undervisning skal være av en slik art at testing og vurdering av elevenes prestasjoner kan baseres på forutsigbarhet og objektivitet.
2 En nasjonal skole
  • Det er et statlig ansvar å sikre alle en fullverdig grunnopplæring, og skolens virksomhet skal bygge på felles nasjonale mål og standarder.
  • Undervisningstimetallet i hvert fag skal være forpliktende.
  • Skriftlige avgangsfag skal prinsipielt avsluttes med sentralt gitt eksamen med ekstern sensur på ungdomstrinnet og i videregående skole.
  • Både ungdomstrinnet og videregående skole skal avsluttes med muntlig eksamen. Denne prøven skal ha ekstern sensor og gi kandidaten anledning til å vise både bredde og dybde i sine faglige kunnskaper og ferdigheter.
  • Alle former for eksamen skal munne ut i en individuell vurdering, og må ikke gjennomføres på en slik måte at vurderingen av den individuelle prestasjon blir vanskeliggjort.
  • Det må utvikles nasjonale vurderingsstandarder for både eksamens- og standpunktkarakterer.
  • Nasjonale prøver bør være standardiserte slik at det faglige nivå kan kartlegges klassevis og skolevis. Komparative analyser bør kunne gjennomføres på kommune- og fylkesnivå.
  • Det er viktig at norsk skole holder god internasjonal standard, og at Norge deltar i  internasjonale komparative studier av kvalitet i skolen.

3 Den profesjonelle lærer

  • Læreren skal forvalte våre kunnskapstradisjoner og pedagogiske innsikt, og være  kulturformidler og oppdrager.
  • Den faglig og pedagogisk dyktige lærer, som er engasjert og profesjonell i sin yrkesutøvelse, er selve forutsetningen for en god skole. Bare solid faglig utdannelse muliggjør god faglig utvikling og fornyelse i skolen og hos den enkelte lærer.
  • Ved å tilrettelegge, tolke og forklare lærestoffet, og sette det inn i en større sammenheng, spiller læreren en avgjørende rolle i elevenes læringsprosess.
  • Læreren skal stimulere elevene til å yte sitt beste og til å lære seg god studieteknikk.
  • Det er lærerens oppgave og ansvar å fortolke og konkretisere læreplaner og velge den mest hensiktsmessige undervisningsmetode.
  • Bruk av IKT og andre pedagogiske verktøy må skje på fagenes premisser og styres av faglærer.

4 Skoleslagenes egenart

  • De ulike skoletrinn og skoleslag, fra barnetrinnet til fullført videregående skole, må få anledning til å utvikle sin egenart med hensyn til mål og arbeidsmåter.
  • De studiespesialiserende og yrkesfaglige programmene i den videregående skole må få utvikle sin egenart både innen teoretiske og praktiske fag og på den måten bidra til et variert skoletilbud.
  • Det er viktig at det både faglig og metodisk er tydelig progresjon i grunnopplæringen.
  • Det bør være karakterer i kjernefagene norsk, engelsk og matematikk fra 5. trinn, og i alle fag fra 8. trinn.
  • Bare de studiespesialiserende program, og utdanningsprogram for musikk, dans og drama og for idrettsfag skal gi generell studiekompetanse.
  • Samarbeidet mellom studiespesialiserende utdanningsprogram og høyere utdanningsinstitusjoner må styrkes og utvikles.
  • Det skal være anledning til å innføre organisatorisk differensiering på alle trinn i tilfeller der dette er pedagogisk hensiktsmessig som ledd i tilpasset opplæring.

5 Gode rammebetingelser

  • Staten og skoleeier har sammen et overordnet ansvar for å sikre opplæringens kvalitet.
  • Det er et statlig ansvar at skolen får de nødvendige ressurser og drives i overensstemmelse med lover og forskrifter.
  • Privatskoler, friskoler samt andre opplæringstilbud kan være positivt som supplement og korrektiv til den offentlige skole.
  • Det er skoleeiers ansvar at undervisningen foregår i hensiktsmessige lokaler og i grupper som har riktig størrelse ut fra pedagogiske vurderinger.
  • Det er en hovedoppgave for skoleledelsen å rekruttere og beholde et høyt kvalifisert undervisningspersonale.
  • Skoleledelsens viktigste oppgave er å legge forholdene slik til rette at hver enkelt lærer får anledning til å yte sitt beste, individuelt og gjennom samarbeid med kolleger, og at arbeidsmiljølovgivningen etterleves.
  • Rektor og annen pedagogisk ledelse skal ha skolefaglig og pedagogisk bakgrunn, skal være profesjonell og skal ansettes på åremål.
6 Sikring av kompetanse
  • Det skal være strenge opptakskrav til all lærerutdanning.
  • Andelen av lærere med lektorkompetanse/mastergrad må øke på alle trinn i skolen.
  • Krav til undervisningskompetanse på de forskjellige trinn må forskriftsfestes.
  • All lærerutdanning skal vurderes jevnlig gjennom et nasjonalt kvalitetssikringssystem.
  • Fra 5. trinn i grunnskolen skal lærerne ha fagutdanning i de fag de underviser i.
  • Fra 8. trinn skal lærerne ha minst 1 års utdanning i sine undervisningsfag.
  • På ungdomstrinnet skal alle skoler normalt ha lærere med lektorkompetanse i de
  • sentrale fag.
  • I studiespesialiserende program bør samtlige lærere ha utdanning på hovedfags- eller masternivå.
  • Lærerne må gjennom jevnlig opplæring sikres best mulig vurderingskompetanse.
  • Etterutdanning, betalt av arbeidsgiver, på relevant og faglig tilfredsstillende nivå,  må sikres alle.
  • Alle må i løpet av sin yrkesaktive karriere gis anledning til videreutdanning, deriblant i form av studieperioder av lengre varighet og på minst et halvt år.   

7 En demokratisk og åpen skole

  • Autoritære maktforhold i skolesamfunnet må motarbeides.
  • Det pedagogiske personalet på hver enkelt skole må sikres reell innflytelse over egen skoles drift og utvikling.
  • Alle ansatte i skolen bør oppmuntres til å delta i en kontinuerlig og fordomsfri debatt om skolens innhold og drift, lokalt og nasjonalt.
  • Personvern og personlig integritet må ivaretas både for personale og elever.
  • Det skal være åpenhet for allmennheten om hver enkelt skoles daglige drift, indre prosesser, planer, lærerkompetanse, resultater og eksterne kontakter.

 


 

 

 

 

 

mikweb © design

Meny